Articolul 1

1. Sahul este un joc care se disputa între doi parteneri, având fiecare la dispozitie câte 16 piese (de culoare alba pentru unul si de culoare neagra pentru celalalt). Se joaca pe o tabla de sah, alcatuita din 64 de patratele, alternând în câmpuri de culoare deschisa (câmpuri albe) si în câmpuri de culoare închisa (câmpuri negre).


2. Scopul jocului este de a face mat regele advers. Jucatorul care a reusit sa faca mat regele advers câstiga totodata si partida. Când câstigarea partidei se dovedeste imposibila pentru ambii adversari, atunci partida se declara remiza.

Articolul 2

TablaDeSah.png

3. Tabla de sah trebuie asezata între jucatori în asa fel, încât fiecare dintre ei sa aiba la dreapta sa un patrat alb, în coltul tablei de sah.

Aide-memoire:


4. Cele opt rânduri de câmpuri, alternativ albe si negre, care merg de la un jucator la celalalt, se numesc "coloane" ; cele opt rânduri de câmpuri, alternativ albe si negre, care îi despart pe cei doi jucatori si care sunt perpendiculare pe coloane se numesc "linii" ; rândurile de câmpuri de aceeasi culoare, albe sau negre, care unesc colturile tablei, precum si liniile paralele cu acestea se numesc "diagonale" . Coloanele se indica prin litere: coloana "a", coloana "f", etc. (vezi diagrama alaturata). Liniile se indica prin cifre: linia a 2-a, linia a 7-a, etc. Diagonalele se indica astfel: diagonala a1-h8, diagonala c8-h3, etc.


Articolul 4

Chess zhor 26.png
Chess zver 26.png
a8 b8 c8 d8 e8 f8 g8 h8
a7 b7 c7 d7 e7 f7 g7 h7
a6 b6 c6 d6 e6 f6 g6 h6
a5 b5 c5 d5 e5 f5 g5 h5
a4 b4 c4 d4 e4 f4 g4 h4
a3 b3 c3 d3 e3 f3 g3 h3
a2 b2 c2 d2 e2 f2 g2 h2
a1 b1 c1 d1 e1 f1 g1 h1
Chess zver 26.png
Chess zhor 26.png
Pozitia initiala a pieselor

7. La începutul partidei, piesele trebuie asezate pe tabla de sah ca în diagrama alaturata.

Aide-memoire:


8. Jocul decurge în felul urmator:

Fiecare partener muta pe rând si numai câte o singura piesa de fiecare data, albul începând întotdeauna jocul, adica facând prima mutare a partidei.


9. Prin mutare se întelege deplasarea unei piese de pe un câmp pe altul; exceptie face rocada. În partida, mutarea albului împreuna cu raspunsul negrului se numeroteaza cu aceeasi cifra, fiind considerate o mutare (ex.: mutarea nr. 36).


Articolul 5

Chess zhor 26.png
Chess zver 26.png
a8 b8 c8 d8 e8 f8 g8 h8
a7 b7 c7 d7 e7 f7 g7 h7
a6 b6 c6 d6 e6 f6 g6 h6
a5 b5 c5 d5 e5 f5 g5 h5
a4 b4 c4 d4 e4 f4 g4 h4
a3 b3 c3 d3 e3 f3 g3 h3
a2 b2 c2 d2 e2 f2 g2 h2
a1 b1 c1 d1 e1 f1 g1 h1
Chess zver 26.png
Chess zhor 26.png
1.e2-e4

10. Piesele sunt indicate prin initialele lor. În limba româna aceste intiale sunt R pentru rege, D pentru dama, T pentru turn, N pentru nebun si C pentru cal. Pionii nu sunt indicati cu o initiala, ci doar prin câmpul pe care muta. Cele opt coloane (de la stânga la dreapta pentru alb) sunt însemnate prin litere de la a pâna la h. Cele opt linii transversale sunt numerotate cu cifre de la 1 la 8, începând cu piesele albe. În pozitia initiala, piesele albe se gasesc pe liniile 1 si 2, iar piesele negre pe liniile 7 si 8. Fiecare câmp este delimitat distinct prin intersectia unei coloane cu o linie (o litera cu o cifra).

Pentru notarea unei mutari, la litera initiala a piesei (cu exceptia pionilor) se adauga notarea câmpului de plecare si a câmpului pe care se aseaza piesa. În notarea prescurtata, câmpul de plecare a unei piese nu se mai noteaza. La începutul unei mutari se pune numarul de ordine al mutarii. Spre exemplu:

1.e2-e4

înseamna: prima mutare din partida, pionul din e2 este mutat la e4 (vezi diagrama alaturata). În notatie prescurtata se scrie:

1.e4


Chess zhor 26.png
Chess zver 26.png
a8 b8 c8 d8 e8 f8 g8 h8
a7 b7 c7 d7 e7 f7 g7 h7
a6 b6 c6 d6 e6 f6 g6 h6
a5 b5 c5 d5 e5 f5 g5 h5
a4 b4 c4 d4 e4 f4 g4 h4
a3 b3 c3 d3 e3 f3 g3 h3
a2 b2 c2 d2 e2 f2 g2 h2
a1 b1 c1 d1 e1 f1 g1 h1
Chess zver 26.png
Chess zhor 26.png
Notatii prescurtate

Când doua piese identice se pot muta pe acelasi câmp, notarea prescurtata se completeaza prin precizarea piesei care muta. Daca, spre exemplu, doi cai albi se gasesc la un moment dat la b3 si f3, mutarea

9.Cf3-d4

se va nota prescurtat astfel:

9.Cfd4

iar daca doua turnuri de aceeasi culoare se afla pe d2 si d7, mutarea

15.Td7-d4

se noteaza prescurtat:

15.T7d4


Prescurtari Notatie Semnificatie
0-0 = rocada cu Th1 pentru alb si cu Th8 pentru negru (rocada mica)
0-0-0 = rocada cu Ta1 pentru alb si cu Ta8 pentru negru (rocada mare)
: = luarea unei piese
+ = sah
++ = sah dublu (prin descoperire)
! = mutare buna
!! = mutare excelenta
? = mutare slaba
!? = mutare interesanta
?! = mutare de valoare îndoielnica
?? = greseala mare
± = albul sta mai bine (sau chiar la câstig)
± = negrul sta mai bine
= = joc egal
X = sah-mat

Articolul 6

Chess zhor 26.png
Chess zver 26.png
a8 b8 c8 d8 e8 f8 g8 h8
a7 b7 c7 d7 e7 f7 g7 h7
a6 b6 c6 d6 e6 f6 g6 h6
a5 b5 c5 d5 e5 f5 g5 h5
a4 b4 c4 d4 e4 f4 g4 h4
a3 b3 c3 d3 e3 f3 g3 h3
a2 b2 c2 d2 e2 f2 g2 h2
a1 b1 c1 d1 e1 f1 g1 h1
Chess zver 26.png
Chess zhor 26.png
Cf6 este legat


Chess zhor 26.png
Chess zver 26.png
a8 b8 c8 d8 e8 f8 g8 h8
a7 b7 c7 d7 e7 f7 g7 h7
a6 b6 c6 d6 e6 f6 g6 h6
a5 b5 c5 d5 e5 f5 g5 h5
a4 b4 c4 d4 e4 f4 g4 h4
a3 b3 c3 d3 e3 f3 g3 h3
a2 b2 c2 d2 e2 f2 g2 h2
a1 b1 c1 d1 e1 f1 g1 h1
Chess zver 26.png
Chess zhor 26.png
Sah dublu

12. Piesa = termen general prin care se întelege oricare dintre Rege (R), Dama (D), turn (T), nebun (N), cal (C) si pion.

Figura = termen general prin care se întelege orice piesa în afara de pioni.

Piesa legata = piesa a carei libertate de miscare este zadarnicita prin necesitatea de a acoperi un sah la rege sau de a împiedica luarea unei figuri de valoare superioara figurii adverse care executa legarea (vezi diagrama alaturata).

Sah prin descoperire = sah dat regelui advers prin mutarea unei piese proprii, care descopera linia de actiune a unei piese atacante.

Sah dublu = sah dat cu doua piese (concomitent), ceea ce nu se poate obtine decât prin descoperire. În diagrama de mai jos, dupa mutarile 1.e4 e5 2.f4 e:f4 3.Cf3 d5 4.Cc3 d:e4 5.C:e4 Ng4 6.De2 N:f3?? a urmat 7.Cf6 mat. Sahul acesta este un dublu sah: o data de la f6 (calul) si o data prin descoperire cu dama.

A face schimb = a schimba doua piese identice (prin cedarea celei proprii si luarea celei adverse) sau aproximativ de aceeasi valoare (nebun si cal).

A câstiga calitatea = a „schimba” un cal sau un nebun contra unui turn advers.


Articolul 7

13. O piesa poate fi mutata pe un câmp liber sau ocupat de o piesa adversa. În cazul din urma, piesa adversa este luata si scoasa din joc.

14. Nici o piesa nu poate fi mutata pe un câmp ocupat de o alta piesa de aceeasi culoare.

15. Nici o piesa, afara de cal, nu poate trece peste câmpuri ocupate de alte piese. De la aceasta regula face exceptie turnul, care, la efectuarea rocadei, trece peste câmpul pe care îl ocupa regele.

Articolul 8

16. Mutarea regelui .

17. Mutarea damei .

18. Mutarea turnului .

19. Mutarea nebunului .

20. Mutarea calului .

21-23. Mutarea si transformarea pionului .

Articolul 10

29. Matul .

Articolul 11

31. La începutul jocului, culoarea cu care vor juca adversarii se poate stabili prin buna întelegere; într-un turneu, aceasta se stabileste numai prin tragere la sorti. Începând cu partida urmatoare, piesele albe sunt atribuite alternativ celor doi parteneri, oricare ar fi rezultatul partidelor. Totusi, partidele anulate, în conformitate cu articolul 12, nu se încadreaza în aceasta regula.

Articolul 15

46. Daca jucatorul care este la mutare atinge:

Aceasta regula este concretizata în formula " pièse touchée - pièse jouée " (piesa atinsa - piesa jucata). Nota: La sahul jucat de nevazatori prin „atingere” se întelege scoaterea completa a piesei din locasul ei.

Articolul 16

Partida este socotita egala (remiza):

50-56.

Nota: În competitii exista regula celor 50 de mutari de la ultima captura de piese sau mutare de pion, care regula actual se discuta sa fie prelungita la cel putin 70 de mutari, deoarece programele de analiza a finalurilor pe calculator au demonstrat ca exista finaluri decise, dar lungi, cum ar fi rege + nebun + cal contra rege, care la cea mai buna aparare necesita mai mult de 50 de mutari exacte pentru câstig.